divendres, 19 d’abril del 2013

Més Diktat

desordenat però sense faltes

Ahir a la tarda, el Gran, en sortir de l'escola, va anunciar-me somrient, un cop al cotxe:
- Demà sí que hi ha dictat, avui hem de practicar.
M'ho va dir fins i tot abans de preguntar què li havia portat per berenar. I això sí que és una novetat, perquè sempre sembla que no hagi menjat en tres dies. Una lluita, és el que tinc amb ell cada dia per aconseguir que em digui hola abans de clavar les dents a l'entrepà.


Feia dies que FrauB els tenia ocupats amb altres projectes i els perdonava els deures dels dijous. Sembla, però, que ha decidit restablir la curiosa pràctica del dictat preparat.
- Avui sí que has portat la llibreta, oi?
- No, però és igual, em sé les frases.
- No es tracta de si et saps o no les frases, sino que et recordis d'agafar la llibreta els dijous.
- L'he guardat al classificador perquè no es perdés.
- Doncs aquesta vegada no penso trucar a cap mare perquè me les passi.
- Ja te les dic jo: "Das Mädchen liegt im Bett..."
- No, no vull que me les diguis, vull que portis la llibreta. Has escrit les frases, com a mínim?
- Sí.

Un cop arribats a casa, el Gran va agafar paper i llapis.
- Mama, ara t'enfadaràs molt.
- Què paaaaassa?
- He perdut un Bleier.
- Altra vegada? No pots perdre els llapis tan sovint, no te'n puc estar comprant tot el dia.
- No sé què ha passat, he volgut anar a escriure i ja no hi era.
- Ara escriu les frases que recordis del dictat.
(...)
- Mama, ja està, però només en recordo tres.
- A veure, ensenya-me-les.
(...)
- Molt bé, no hi ha faltes.
- Eren cinc frases, això sí que ho sé, però només en recordo tres:
"Das Mädchen liegt im Bett."
"Da hört das Mädchen etwas."
"Die Tür öffnet sich."
"Da laufen drei Mäuse."
"Sie holen Käse aus der Küche."
- A veure, a veure, me n'acabes de dir cinc!
- Ah.
- Au, escriu també les altres dues.
- Vale.
(...)
- Perfecte.
- Puc anar a fer l'Antolin? Hi ha una nena de la classe que em guanya per pocs punts.

L'Antolin és un programa de foment de la lectura per a les escoles. A grans trets, és una base de dades de llibres infantils, agrupats per nivells (cursos), que inclou exercicis de comprensió de text de dificultat creixent, que es valoren amb punts. Com que el Gran té la competitivitat a flor de pell, i de moment és un lector devot, l'Antolin triomfa. Malgrat que hi pot dedicar poc temps.

- No, avui no hi ha Antolin. Ja és tard.
- Doncs vaig a llegir l'Astèrix. He agafat "Astérix en Bretaña".

A aquest pas, ja puc anar preparant la meva col·lecció de SuperHumor. Segur que 13 rue del Percebe li agrada.






6 comentaris:

  1. El que es segur es que no s'assembla al avidecinq en el tema memória!

    ResponElimina
  2. Em va molt bé llegir coses del Gran perquè així sé què farà la meva filla ben aviat. No coneixia això de l'Antolin, tot i que ara he vist que la majoria de llibres de la biblioteca porten una etiqueta al llom amb el nom d'aquest programa. T'hi ha de registrar l'escola, oi? No es pot fer individualment. Ja tenia ganes de provar-lo!

    ResponElimina
  3. Sí, al Gran el va registrar la mestra i li va donar una contrasenya. Potser la teva filla ho començarà a fer a segon, tampoc no hi ha pressa.
    No sé qui em va dir que també hi havia un programa semblant en català. Faré indagacions.

    ResponElimina
  4. Jo estic registrada al Què llegeixes? i també hi vaig registrar la meva filla. Estic impacient perquè aprengui a llegir. Penso que si aconsegueixo que comparteixi les seves lecture en els fòrums del QL? serà la manera que escrigui i llegeixi en català des del primer dia. Al QL?, però no hi ha cap sistema de puntuació. El que sí que fan són concursos de tant en tant.

    ResponElimina
  5. Ostres, això del Què llegeixes? no ho coneixia! Fa molt bona pinta, m'ho miraré a fons, gràcies!
    Jo també estava impacient perquè aprengués a llegir, el Gran, perquè sempre li han agradat molt els llibres i veia que en tenia ganes.
    Perquè llegeixi en català, a banda dels llibres que tenim i anem portant, l'hem subscrit al Tatano i està encantat! Molt recomanable...

    ResponElimina